Biografi
Anders Beyer er senior executive og profesjonell styremedlem. Han begynte i stillingen som festspilldirektør i 2012, etter fire år som kunstnerisk leder og direktør for Copenhagen Opera Festival. Før dette var den danske kulturlederen også administrerende direktør og kunstnerisk leder for samtidsmusikkensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen og Athelas New Music Festival.
Beyers karriere omfatter kunstnerisk lederskap innen alle kunstartene. Han har tatt initiativ til et stort antall bestillingsverk av musikk-, teater- og danseproduksjoner, og har utviklet ambisiøse prosjekter i samarbeid med verdens ledende artister, kunstnergrupper og scenekunstsentre.
I løpet av årene i Bergen har han skapt og presentert nye produksjoner med regissører og koreografer som Peter Konwitschny, Robert Wilson, Robert Lepage, Vegard Vinge & Ida Müller, Sasha Waltz, Kim Brandstrup, Christoph Marthaler og Calixto Bieito.
Gjennom hele sin karriere har Beyer jobbet tett med samtidskomponister, og jobbet med en lang rekke bestillingsverk. Han har oppnådd bemerkelsesverdige resultater med prosjekter sammen med komponister som Karlheinz Stockhausen, György Ligeti, Unsuk Chin, Steve Reich, Philip Glass, Sofia Gubaidulina, Per Nørgård og Kaija Saariaho.
Beyer startet sin profesjonelle karriere som pianist. Allerede som tenåring opptrådte han som solist og akkompagnatør, og spilte inn plater og turnerte. Han studerte musikk og filosofi ved Københavns universitet og ble cand.phil. i musikkvitenskap i 1985, og ble deretter ansatt som lektor ved samme universitet. Ved siden av jobben som universitetslærer, var Beyer i perioden 1995–2004 musikkredaktør og kritiker i Dagbladet Information. Hans kunnskap om og lidenskap for europeisk musikkultur har resultert i et stort antall bøker, artikler i internasjonale tidsskrifter og oversettelser av blant annet tysk musikklitteratur.
Anders Beyer er Professor II ved Fakultet for Kunst, Musikk og Design, Universitet i Bergen, og medlem av komiteen for The International Ibsen Award.
Beyers mangesidige arbeid i kultursektoren har alltid vært drevet av en sterk vilje til å utforske nye måter å presentere kunst til publikum på. Ifølge festspilldirektøren er grunnregelen for å tiltrekke seg dagens publikum å ha en ambisjon om å presentere den mest sublime kunst, fremført av de beste artistene. Nøkkelord for ham er profesjonalitet, engasjement, dialog og utfordring.
Beyer har vist at samarbeid på tvers av kulturer og sjangre, med nettverksbygging og allianser mellom beslektede virksomheter, kan føre til store resultater. Hans kunstneriske omdømme er bygget på samarbeidsprosjekter med de mest anerkjente musikerne, sangerne, komponistene, dirigentene, regissørene og danserne i verden gjennom en 30 år lang karriere.
I løpet av sin første åremålsperiode som festspilldirektør igangsatte Beyer en helomvending for festivalen. Han ga festivalen en ny visuell identitet, og oppnådde en 100 % økning i billettsalg for førstegangsbesøkende, noe som bidro til det høyeste antall solgte billetter i festivalens dokumenterte historie. Fra 2012 til 2016 vokste antall festivalbesøk fra fjern og nær til 125 000, et imponerende tall når man tar Bergens befolkningstall på knappe 280 000 innbyggere i betraktning. I 2020 ble Beyers åremål forlenget til 2026.
Beyer leder Festspillene inn i en spennende ny periode med kunstprosjekter på internasjonalt toppnivå, og bringer med seg en forpliktelse til fellesskap, læring og deltakelse for Festspillene 2021–2026.